Terapia sensoryczna
Specyfikacja zabiegu
Twórcą teorii SI w latach 60-tych była psycholog oraz terapeutka zajęciowa A. Jean Ayres, która definiowała
Integrację sensoryczną jako proces organizacji bodźców wraz z ich późniejszym wykorzystaniem. W Polsce po raz
pierwszy metoda pojawiła się w latach 90-tych i z każdym rokiem cieszy się coraz większą popularnością.
Integracja sensoryczna jest to proces, dzięki któremu mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów (smak,
wzrok, słuch, dotyk, węch, ruch, grawitacja, pozycja), rozpoznaje je, segreguje oraz analizuje odpowiadając
adekwatną reakcją (celowe działanie). Kiedy bodźce przepływają w sposób zorganizowany, mózg wykorzystuje je do
odpowiednich zachowań, jednak gdy transmisja jest zaburzona, pojawiają się problemy z ich interpretacją.
Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w łonie matki, kiedy dziecko wyczuwa ruchy jej ciała. W pierwszym roku
życia rozwój psychomotoryczny oraz zabawy niemowlaka stanowią ważny element w jego późniejszym życiu, procesie
uczenia się czy zachowaniu społecznym.
Niepokojącymi objawami mogą być trudności w uczeniu się, integracji w grupie, późniejszym
rozwojem ruchowym (np. jazda na rowerze, wiązanie butów, przewracanie się , itp.), mową i słuchem czy bodźcami
dotykowymi. Podczas badania rehabilitant obserwuje dziecko w czasie zabawy i codziennym życiu, poddaje je
wyspecjalizowanym testom Południowo-kalifornijskim starając się ocenić ich funkcjonowanie. Na ich podstawie
stawia diagnozę oraz prowadzi późniejszą terapię. Podczas zajęć wykorzystywany jest sprzęt terapeutyczny taki jak
huśtawki, hamaki, wałki, tunele oraz pomoce sensoryczne zapachowe, zabawki o
rożnej fakturze, dlatego zajęcia wydają
się dla dzieci i ich rodziców formą gier
i zabaw.
Terapia
przez zabawę